Nu blir det mer lyx på flygplatser!

En av de bästa sakerna med att vara ute och resa är att shoppa. Särskilt när man får möjligheten att handla billiga saker i tax free på flygplatsen. De bästa produkterna som man kan köpa för att spara en ordentlig slant är märkesprodukter. Du kan plocka smink och hudvårdsprodukter, parfym eller handväskor från märken som Dolce & Gabbana, Dior och Gucci bara på väg till gaten – vilket är helt underbart.

Det här är något som företagen vet om. Vinsterna från försäljning på flygplan och flygplatser steg med 9.4 procent under under 2012, till 55.8 miljarder EUR. Detta enligt en marknadsstudie av Generation Research. Det här beror till stor del på en stor ökning av anatalet asiatiska turister.

Nu verkar det som om fler lyxmärken ska göra satsningar just på flygplatser! Chanel siktar på att öppna butiker på fyra flygplatser i Asien, en ny butik på London's Heathrow flygplats, en ny butik i Paris på Roissy Charles flygplats och senare även en butik i Dubai. Gucci har nyligen öppnat butiker på samma platser. L'Oreal kallar flygplatshandeln för "En sjätte kontinent", och säger att den står för omkring 15 procent av deras totala globala vinster.

- Den här kanalen börjar bli väldigt viktig, säger Bruno Pavlovsky, ordförande i Chanel's modeindustri. Kunder spenderar mer tid på flygplatser där miljön nu börjar bli mer sofistikerad.

Det här innebär att även lokala och traditionella återförsäljare av lyxartiklar som till exempel Rob Engström AB, om man har möjlighet att satsa på flygplatshandel, nu har guldläge att ta sin verksamhet till nästa nivå.

Turister handlar globalt 12 procent mer nu än de gjorde i januari förra året, men de största handlarna är just nu just kinesiska turister. En rapport från Bain & Co visade att de står för 29 procent av hela världens lyxkonsumtion!

Med lite tur kommer några av dessa märken att blicka norrut och kanske investera i nya butiker även på Arlanda. 

Siffrorna och informationen är hämtad från: Luxury Brands Step Up Battle for Travelling Shoppers – BusinessOfFashion.com